Total de visualitzacions de pàgina:

dissabte, 30 de maig del 2015

Què és la Salvació?



De petit, en el catecisme, en els sermons i més tard en l’Acció Catòlica, em van ensenyar que el gran afer de la vida era la salvació de l’ànima. I la salvació de l’ànima, o simplement la Salvació, volia dir anar al cel després de la mort, i no anar a l’infern. Hi havia una disjuntiva: o el cel o l’infern. Salvació o condemnació.

Fa molts anys (molts) que no crec en l’infern, que no crec en la possibilitat d’un càstig etern. Considero que això és un mite greco-romà.

Però recentment m’he plantejat la qüestió de què és, doncs, la Salvació, si no és anar al cel en el sentit d’evitar l’infern. O bé, què podria ser, per a mi, la Salvació.

He acudit a un teòleg seglar, a veure què me’n deia.

He caigut de cul. Em diu que no es tracta del concepte «salvació», sinó del concepte «salut». Que el concepte «salvació» no existeix, en la teologia cristiana. Que és un error de traducció. Que en llatí sempre se n’ha dit «salus». (I en grec també és la paraula corresponent a salut.)

Resulta que, davant la creença, i la constatació, que la persona humana està inclinada al mal, a la debilitat, al pecat, que està «malalta», Déu ens ajuda a tenir un estat de «salut», d’evitar el pecat. I ens hi ajuda a través del cristianisme, amb els seus ensenyaments i la gràcia dels sagraments, com també a través d’altres religions o d’altres ideals humanistes.

Naturalment, la salut no té res a veure amb la salvació: no és una cosa decisiva a esdevenir-se al final de la vida, sinó que és un estat que es dóna, o està en condicions de donar-se, en qualsevol moment de la vida, cada dia, cada moment.

Per als cristians, Crist, directament i a través de l’Església, ens dóna la possibilitat de viure amb salut espiritual, sense pecat, alliberats de la servitud del mal, amb inclinació a fer el bé. 

Però, com és que s’ha donat una tal tergiversació? Diu que és cosa de traducció de la teologia a les llengües populars. Que la teologia, fins al segle XIX, es va escriure i ensenyar en llatí. I que la litúrgia es va practicar en llatí fins al Concili (anys seixantes). Però així i tot, sobta extraordinàriament que tants papes, bisbes i teòlegs no haguessin advertit de la substitució del concepte clau del cristianisme.

Doncs és la salut lo que se’ns dóna, a través del cristianisme, com per a altres persones a través de la seva religió o a través d’ideals humanistes.