Sempre que es parla de la
possibilitat del sacerdoci femení, testes elevades responen amb contundència:
No pot ser, perquè en el grup apostòlic, que va ser encarregat de continuar la
tasca de Crist, només hi havia homes. Segur? No solament donen aquesta resposta
amb una seguretat marmòria, sinó que ningú no els porta la contrària. Haig de
reconèixer que no m'ho havia plantejat de manera seriosa fins ara, però som-hi.
Diguem, d'entrada, que la
resposta, dita així, amb aquesta seguretat, com si fos una cosa indiscutible,
demostra poc coneixement bíblic. Lo que sí és veritat és que es tracta d'una
qüestió complexa.
Comencem per un punt: en el grup
apostòlic hi havia dones. El relat dels evangelistes, tots quatre homes, ho
amaga. Vull dir que ho amaga. Però hi ha un moment en què devien
considerar que aquella vegada no ho podien amagar. Va ser al peu de la
creu. Vegem els textos.
Mateu: També hi havia allà moltes dones que s'ho miraven de
lluny estant. Havien seguit Jesús des de Galilea i li prestaven ajut. Entre
elles hi havia Maria Magdalena, Maria, mare de Jaume i de Josep, i la mare dels
fills de Zebedeu. (Mt 26, 55-56)
Marc: També hi havia unes dones que s'ho miraven de lluny
estant; entre elles Maria Magdalena, Maria, mare de Jaume el Menor i de Josep i
Salomé. Aquestes dones seguien Jesús
quan era a Galilea i li prestaven ajut. N'hi havia també moltes d'altres que havien pujat amb ell a Jerusalem. (Mc 15,
40-41)
Lluc: Tots els seus coneguts i les dones que l'havien seguit
des de Galilea es mantenien a distància mirant-s'ho. (Lc 23, 49)
Joan: Vora la creu de Jesús, hi havia la seva mare i la
germana de la seva mare, Maria, muller de Cleofàs, i Maria Magdalena. (Jo 19,
25)
Remarco: L'havien seguit des de
Galilea. I li prestaven ajut. Aquí això no s'entén, però traduccions anteriors
deien: I el mantenien amb els seus recursos (algunes podien tenir una bona
posició i potser aportaven diners per a comprar queviures). La traducció de la
BCI ho deixa de manera més ambigua. És a dir, des de Galilea, en el trajecte
final Galilea-Jerusalem, on va morir, dones (segons dos autors, «moltes»)
anaven amb ells, és a dir, vivien amb ells (Jesús i els deixebles homes), i hi
col·laboraven. Per molt que ho amaguessin al llarg de tot el text, amb aquesta
referència queda prou clar. I també queda clar que no ho volien dir, o bé que
no hi donaven importància.
A aquest grup, d'homes i dones, en principi,
Jesús va confiar la continuació de la seva missió. Com ho va fer? Vegem altra
vegada els textos:
Mateu: Els onze
deixebles se n'anaren a Galilea, a la muntanya que Jesús els havia indicat. En veure'l, el van adorar; abans, però, havien
dubtat. Jesús s'acostà i els va dir:
He rebut plena autoritat al cel i
a la terra. Aneu, doncs, a tots els pobles i feu-los deixebles meus,
batejant-los en el nom del Pare i del Fill i de l'Esperit Sant... ( Mt 28,
16-19)
Marc: Finalment,
mentre eren a taula, Jesús es va aparèixer als onze i els reprotxà la seva
falta de fe i la seva duresa de cor, ja que no havien cregut els qui l'havien
vist ressuscitat. Els digué:
Aneu per tot el món i anuncieu la bona nova de l'evangeli a tota la
humanitat. (Mc 16, 14-15)
Lluc: …i cal predicar
en nom d'ell a tots els pobles la conversió i el perdó dels pecats, començant
per Jerusalem. Vosaltres en sou testimonis. (Lc 24, 47-48)
Joan: Al capvespre
d'aquell mateix dia, que era diumenge, els deixebles, per por dels jueus,
tenien tancades les portes del lloc on es trobaven. Jesús va arribar, es posà
al mig i els digué: Pau a vosaltres.
...
Pau a vosaltres. Com el Pare m'ha enviat a mi, també jo us envio a
vosaltres.
Llavors va alenar damunt d'ells i els digué:
Rebeu l'Esperit Sant. A qui perdonareu els pecats, li quedaran perdonats; a
qui no els perdoneu, li quedaran sense perdó. (Jo 19-23)
Però en l'Epíleg del text de Joan,
que segons es creu va escriure un seguidor de l'evangelista, després de la mort
d'aquest, es diu:
Després de tot això, Jesús es va tornar a aparèixer als deixebles vora el
llac de Tiberíades.
...
Es trobaven plegats Simó Pere, Tomàs, l'anomenat Bessó, Natanael, de Canà
de Galilea, els fills de Zebedeu i dos deixebles més. (Jo 21, 1-2)
(En aquest text, que no és de l'evangelista, certament no hi ha dones, però
tampoc hi són tots els apòstols, ja que només sumen 7.)
Com veiem, en tres textos es diu clarament que els presents, i, doncs, els receptors
de la missió, són «els onze» (els dotze menys Judes), però un d'aquests en dona
els noms, i només són set. Els altres dos textos no concreten, o bé diuen «els
deixebles».
La cosa no és clara, de la mateixa manera que res no és clar, perquè,
segons dos d'aquests textos, l'escena passa a Galilea (o Tiberíades), i els
altres tres no diuen res, però tot fa la impressió que sigui a Jerusalem o prop
de la ciutat.
Per altra part, observeu que totes quatre expressions de l'encàrrec de la
missió són diferents (Aneu a tots els pobles i feu-los deixebles meus,
batejant-los... / Aneu a tot el món i anuncieu la bona nova de
l'Evangeli... / cal predicar en nom d'ell a tots els pobles
la conversió i el perdó dels pecats... /
A qui li perdonareu els pecats li seran perdonats...). Doncs... com a
missió tan important, calia que... Ja sabem que quan es va escriure el text
havien passat uns 40 anys (i en el cas de Joan, uns 70 o més).
Però... per determinar una cosa tan precisa com a qui es va confiar
l'encàrrec de continuar la missió, amb aquests textos no anem enlloc. No podem
dir res de segur.
Però Alerta!!!, que la cosa encara no s'ha pas acabat. Hi ha un altre text
(és a dir, tres textos, un de cada autor) que sembla que donen tota la raó
als nostres bisbes que diuen que «només eren homes». En un moment donat, Jesús va «triar» 12 homes,
els apòstols coneguts de sempre. Vegem els textos per tercera vegada:
Mateu: Jesús va
cridar els seus dotze deixebles i els donà poder de treure els esperits
malignes [és a dir: curar les malalties psíquiques], i de guarir malalties...
Tot seguit dona els noms dels dotze, que són els que ja coneixem, i els envia a
predicar pels pobles, per anar-se foguejant.
(Mt 10, 1-4)
Marc: Jesús pujà a la
muntanya, va cridar els qui va voler, i ells anaren cap a Jesús . En designà
dotze, als quals donà el nom d'apòstols, perquè estiguessin amb ell i per
enviar-los a predicar... En dona els noms, que són els coneguts. En el text de
Marc, l'experiència d'anar a predicar es dona més tard. (Mc 3, 13-15)
Lluc: Per aquells
dies, Jesús se n'anà a la muntanya a pregar, i va passar tota la nit pregant a
Déu. Quan va ser de dia, va cridar els seus deixebles, n'escollí dotze i els
donà el nom d'apòstols... A continuació els anomena, com sempre. També en
aquest cas, de Lluc, Jesús els envia a predicar en un text posterior. (Lc 6,
12-13)
Joan no entra en
aquesta qüestió.
Arribats aquí, la cosa seria data i beneïda: tenen raó, només eren homes.
Encara que hi hagués dones, els pròpiament «triats» eren els dotze homes de
sempre. No hi ha retop.
Doncs resulta que no. Més ben dit: resulta que no és tan clar com
sembla. Ja he dit al principi que això era una qüestió complexa. La tesi tradicional
ha tingut un oblit, i greu… Lluc, com els altres autors, descriu una
tria de dotze apòstols, els quals són dotats de poders especials, i són enviats
a predicar. Va ser en un moment donat, cap al mig, potser, del període de la
missió de Jesús. (Ja sabem que els evangelistes no sempre expliquen els fets
segons una seqüència temporal, sinó per agrupació de temes, sovint.) Però
certament més endavant, al començar el trajecte de Galilea-Jerusalem, trajecte
que sembla que es va anar allargant, deturant-se ara aquí ara allà, perquè tots
sabien, o temien, o sospitaven, que allò s'acabava, i malament, i era qüestió
d'aprofitar lo que es pogués, doncs durant aquest trajecte, potser el període
més fort emotivament i espiritualment de tota la missió de Jesús, i de la
compenetració del grup, Lluc explica, només ell, que Jesús va fer una segona
tria de deixebles, de setanta-dos. Segur, segur, segur, que en aquest segon
grup hi havia dones, i bastantes.
Lluc: Després
d'això, el Senyor en designà uns altres setanta-dos i els envià de dos en dos,
perquè anessin davant seu a cada poble i a cada lloc per on ell mateix havia de
passar. (Lc 10, 1)
No diré pas que va rectificar, sinó que va completar el nucli del
grup. Aleshores eren 12+72=84. Una bella comunitat, amb un bon pinyol.
I... naturalment, es planteja la qüestió de a quin dels dos nuclis va
encomanar la continuació de la missió. Però seria absurd, dir això. A TOTS,
havia de ser.
Com que els textos sobre aquesta transmissió ja sabem que no són
precisament clars, resulta que hi pot haver diferents opinions. Es pot dir que,
si hi ha dues narracions evangèliques (més un epíleg, afegit) que es refereixen
als onze, o a set, doncs és als apòstols i prou. I es pot dir
que, si hi ha dues narracions evangèliques que anomenen els deixebles o
no diuen res, no es pot donar per totalment certa la interpretació anterior.
Conclusió (per ara): No es pot dir, amb la certitud amb què es diu, que en
el grup de Jesús només hi havia homes. Això és absolutament mentida. I tampoc
es pot dir que l'encàrrec de continuar la missió es va donar només a homes. Com
a mínim, no és del tot segur. Si, doncs, no hi ha una norma bíblica segura, el
tema del sacerdoci femení l'hem de resoldre amb criteris sociològics, dels més
compartits avui dia.
Les autoritats religioses han estafat durant vint segles el dret-deure de
les dones d'exercir funcions de direcció dins l'Església. (En algunes esglésies
evangèliques ja han superat aquest problema, però també el van tenir.)
Però NO, no han sigut vint segles, sinó, diguem, dinou. Perquè en les
cartes de Pau, quan envia salutacions de tipus personal (a més a més de la
salutació general a la comunitat), anomena moltes dones, que segur que tenien
funcions importants, no definides però efectives, dins les comunitats a les
quals es dirigeix. Són aquestes: Febe,
Prisca, Maria, Júnia, Trifena, Trifosa, Pèrsida, Júlia, Olimpes, Nimfa i
Clàudia. De cap d'aquestes dones no es diu quin càrrec o funció tenia, ni
tampoc es diu de cap home. Sembla que, en aquestes dècades port-Crist, de
càrrecs no n'hi havia, o molt pocs, o poc concretats, sinó que cadascú feia lo
que podia o sabia. Més endavant, potser cap al segon segle, les comunitats es
van anar organitzant, i després entre elles, i així va aparèixer la famosa
«jerarquia», que tant de mal ens ha fet, una bona part d'ella. I segur que la
jerarquia va anar apartant les dones.