Total de visualitzacions de pàgina:

dissabte, 29 de desembre del 2012

El Llibre de Job




(Visió crítica)

Un dels llibres més curiosos de la Bíblia és el Llibre de Job. Comença així:

Hi havia un home a la terra d’Us que es deia Job. Era un home íntegre i recte, que reverenciava Déu i s’apartava del mal. Tenia set fills i tres filles. Posseïa set mil ovelles, tres mil camells, cinc-centes parelles de bous, cinc-centes someres i tota una gentada que treballava per a ell. Era l’home més poderós de les terres d’orient.

Primera crítica: l’autor bíblic considera que era íntegre i recte, reverenciava Déu i s’apartava del mal un home que havia arribat a acumular quasi 12.000 animals i que tenia una gentada que treballava per a ell. Doncs no era tan íntegre i recte. Si ho hagués estat hauria multiplicat la riquesa en benefici de tots. Aquesta acumulació hem de suposar que era producte de l’explotació de la gentada que treballava per a ell, i dels tractes avantatjosos amb els compradors dels seus productes.

És clar que no podem aplicar criteris socials d’ara a una situació que correspon a entre 2.500 i 3.500 anys enrere. (El llibre no dóna data de redacció.) L’autor bíblic està subjecte a una mentalitat que això ho trobava normal.

Un dia, a la cort celestial, Déu fa observar a un àngel acusador la rectitud i la bondat de Job. Però l’acusador, envejós, li diu a Déu que si Job és tan bo és perquè Déu el beneeix i els seus béns es multipliquen. Que si li anessin malament les coses, Job el maleiria. Déu permet que l’acusador el perjudiqui en els seus béns.

Dues observacions. L’autor bíblic considera que la riquesa de Job és producte d’una benedicció de Déu. Em remeto a la crítica anterior. Per altra banda, l’àngel acusador afirma davant Déu que, si les coses li anessin malament amb els seus béns, Job maleiria Déu. I Déu vol fer la prova. És a dir: Déu «no ho sap» i «vol provar-ho». De vegades la Bíblia ens presenta un Déu producte de la imaginació humana, imperfecte, que no sap...  El Déu realment existent sap perfectament el futur i coneix els secrets de tota persona.

El cas és que, per una sèrie de desgràcies, Job perd els seus animals, els seus jornalers i els seus fills. I Job continua reverenciant Déu. Diu: «Vaig sortir nu de les entranyes de la mare i nu hi tornaré. El Senyor ho dóna, ell mateix ho pren. Beneït sigui el seu nom!»

Un comentari bàsic. Déu havia concedit a l’acusador que afectés Job en «tot el que té». I aquest li lleva béns, jornalers i fills i filles. És a dir: en el Llibre de Job, les persones són considerades com a «possessió» de Job.

Déu fa notar la fidelitat de Job a l’acusador, però aquest, dolent perquè sí, li diu que, si en comptes d’afectar-li els béns li afectés la mateixa persona, llavors el maleiria. Déu, novament, vol fer la prova i autoritza l’acusador perquè perjudiqui la seva persona. Llavors l’acusador va afligir Job amb una úlcera que li cobria tot el cos.

Job no va maleir pas Déu. Diu: «Acceptem els béns com un do de Déu, i no hem d’acceptar els mals?»  

La major part del llibre és ocupada pels diàlegs entre Job i tres amics seus que, sabedors de la seva desgràcia, van a consolar-lo. I un altre amic que després li parla. Tot això són poemes en vers.

Una cosa que destaca són les queixes de Job:

Que mori el dia que vaig néixer
i la nit que s’adonà que era concebut un home!
(...)
Per què no vaig morir en el si matern
o no vaig expirar acabat de néixer?
(...)
Tant de bo es poguessin pesar
la meva ràbia i el meu infortuni
i els posessin plegats a les balances!
Serien més feixucs que la sorra de la mar!
(...)
Tant de bo que es complís el meu prec
i Déu satisfés el meu desig:
que es decidís a esclafar-me,
que estengués la mà i em tallés la vida!

També sorprèn la poca fe que Job té en Déu:

Si el convoqués i ell ho acceptava,
no crec que escoltés el meu clam.

És a dir, no creu que l’escoltés...

Hi ha un sol camí, per més que jo parli:
ell aniquila tant culpables com innocents.
Quan un flagell causa la mort,
ell encara es riu de la desgràcia dels innocents.

Paraules gairebé sacrílegues.

Que lluny que queda tot això de la consideració del NT de Déu com a pare!

Del diàleg entre Job i els seus amics es dedueix que potser Job no és tan íntegre i recte com diu el llibre. El seu amic Elifaz l’acusa:

Has fet empenyorar il·legalment el teu germà,
li has pres els vestits, l’has deixat nu;
no donaves aigua al qui tenia set,
has negat el pa al qui tenia fam.
Tu, home fort, posseïes la terra;
t’hi vas instal·lar de manera arrogant.
Despatxaves les viudes amb les mans buides
i deixaves els orfes sense ajuda.

Acusacions que no són desmentides per Job en el seu discurs següent.

Job demostra tenir por de Déu:

Com més hi penso, més por li tinc.
Déu m’ha omplert el cor de basarda,
el Totpoderós em té esfereït.

Però Job defensa, d’una manera genèrica, la seva innocència:

Pel Déu vivent, que em nega la justícia,
pel Totpoderós, que m’omple d’amargor,
juro que, mentre em quedi un glop de vida
i conservi als meus narius l’alè de Déu,
els meus llavis no diran res d’injust
ni amb la llengua trairé la veritat!
Lluny de mi donar-vos la raó!
Defensaré la meva innocència mentre visqui.

Però més endavant, diu unes paraules que contradiuen l’acusació d’Elifaz:

jo salvava el pobre suplicant
i l’orfe sense empara.
Els agonitzants em beneïen.
Jo tornava el goig al cor de la viuda.
Per vestit em posava la justícia,
el dret em feia de mantell i diadema.
Jo era els ulls del cec
i els peus del coix,
era el pare dels pobres
i l’advocat dels estrangers.

Finalment (el llibre no diu quant temps va passar) Déu s’adreça a Job. Li fa unes llargues disquisicions sobre les meravelles de l’univers i sobre les meravelles del món animal, com a obres seves. Però no li dóna cap raó relacionada amb l’úlcera que Job pateix. Job respon de manera submisa:

(...)
És cert! He parlat en la ignorància
de coses grans que no puc entendre.
(...)

Aleshores, «el Senyor li va retornar la felicitat perduda i li va duplicar els béns». Job arribà a posseir catorze mil ovelles, sis mil camells... etc. Tingué set (nous) fills i tres filles. Però NO RECUPERÀ els fills inicials, ni els treballadors que tenia abans. I morí «després d’una llarga vida».

Encara s’ha de notar una cosa. Al principi va perdre els fills i les filles, però li va restar la dona. Ara bé: la dona només apareix una vegada en tot el llibre, per dir-li a Job que maleeixi Déu... És a dir: una sola intervenció i negativa. Job és consolat en la seva pena pels seus amics, però no per la seva dona. És un llibre masclista.

I encara diré més. El «tema» del Llibre de Job és fals. Perquè aquest tema és que Déu permet les desgràcies de Job per «provar-lo», per veure si, tot i així, li continua sent fidel (perquè no ho sap). Però el Déu realment existent sap perfectament el futur i els secrets de tota persona. Per tant no tenia cap necessitat de provar-lo.

A pesar de les meves crítiques, en recomano vivament la lectura. El Llibre de Job (unes 60 pàgines) és esplèndid. Té una riquesa humanística i literària meravelloses.

Antoni Ferret