Total de visualitzacions de pàgina:

dimecres, 11 d’agost del 2021

Jesús: creure i fer

 

Després de la trista i molt revoltant comprovació que, al voltant de l’any 70, una vegada morts Pere i Pau, els “dirigents” d’aquell moment van optar, suposadament, per canviar el missatge cristià, basat en “fer el bé”, per un missatge més moderat, menys compromès  i més fàcil, consistent només a “creure”, tot i que jo ho tenia claríssim, vaig intentar assegurar-me més.

Cal no oblidar que el canvi, o “l’adaptació a les circumstàncies”, es va fer no menys que falsificant el sermó inicial de l’apòstol Pere en la seva primera exposició pública, als anys 30, a través del llibre-muntatge o llibre-calúmnia “Fets dels  apòstols”. I això es va fer per donar a entendre que el model “light” que es divulgava no era pas res de nou, sinó que el mateix apòstol Pere ja ho havia plantejat així 40 anys enrere. Mentida podrida!!!

Se’m va ocórrer repassar totes les intervencions orals de Jesús al llarg dels 4 textos evangèlics, per veure quantes vegades Jesús havia aconsellat, demanat, etc., “fer” i quantes s’havia referit més aviat a “creure”.

El resultat és el següent:

226 intervencions orals (faig constar que, quan apareixen diverses intervencions referides a una mateixa escena, o a un mateix tema, n’he comptat només una; i que no puc pas assegurar que no m’hagi descomptat algunes vegades, però el resultat, exacte o molt aproximat, és aquest).

51 intervencions aconsellant, directament o indirectament, “fer”: fer coses positives, o, a vegades, no fer-ne de negatives.

8 intervencions aconsellant o demanant “creure”. (Totes 8 de Marc o bé de Joan.)

El resultat és ben clar. Lo important per Jesús era “fer el bé”. La creença ja es donava per suposada, i en tot cas, no era lo fonamental.

Però voldria precisar una cosa encara més important: a què es referia quan proposava “creure”?

Us exposo les 8 peticions de creure, una per una:

Creieu en la Bona nova.

Tingues només fe (que la teva filla es curarà).

 Tot és possible al qui creu (davant la possible curació d’un noi epilèptic).

Tingueu fe en Déu (als apòstols, davant la dificultat de fer un miracle).

L’obra que Déu vol és aquesta: que cregueu en aquell que ell ha enviat.

Serà en profit vostre, perquè cregueu (sobre la resurrecció de Llàtzer).

Si creus, veuràs la glòria de Déu (referint-se a la resurrecció de Llàtzer).

Creieu en Déu, creieu també en mi.

Algunes es refereixen a fets concrets. De referides al fet abstracte de CREURE, en Déu o en Jesús, és a dir: la forma  tradicional i “noble”, la que s’ha considerat sempre com a bàsica..., només n’hi hauria 4, o, vist encara amb més precisió, només 2.

Decididament, Jesús no estava pas per creure, sinó per fer.  Fer el bé és el nucli, el moll de l’os, del  missatge cristià. Creure també, però no com lo primer, i no com a cosa imprescindible. Una persona que faci el bé i no cregui és molt més cristiana que una que “cregui”, vagi a missa, etc., si es queda només amb això.

Doncs resulta que els sapastres que, ja desapareguts els principals apòstols, devien anar agafant el pòndol en les diferents comunitats, sobretot les més importants (Antioquia, Alexandria, Roma, Corint...), per tal d’aconseguir relacions més pacífiques amb les estructures socials-familiars, van anar adoptant una religió basada en creure en Déu, en Jesús, i en diversos conceptes, que amb el temps anirien augmentant fins a ser una llarga llista, en l’assistència a actes de culte, en l’obediència als “representants de Déu”, i en el “consell” d’ajudar els necessitats.

Aquesta esdevindria, segles a venir, la versió oficial. Sempre acompanyada, o més aviat “marcada”, per la versió cristiana, que, en les diferents èpoques, donaria lloc a moviments com ara: cluniacencs, cistercencs, valdesos, albigesos o càtars, franciscans, dominics, protestants, jesuïtes... Després d’un buit important, vindrien la JOC i altres organitzacions obreres cristianes (la joia de la corona de l’Església més moderna), a Catalunya, tan poc coneguts!, al principi del segle XX, els anomenats “sindicats del pare Palau”, altres moviments no tan obrers com Acció catòlica, part de l’escoltisme, i sense oblidar mai els capellans-obrers de la França de 1950.

I sempre, sempre, amb un mateix denominador comú: la versió oficial ha sigut la més poderosa i majoritària, en bona relació amb els altres poders (que precisament amb aquest fi s’havia fet l’”adaptació”).

I ja últimament: el Concili Vaticà II, el corrent de la Teologia de l’Alliberament, a Sud-amèrica, i dos papes bons (d’un total de vuit papes en un segle: 1920-2020).

I, per acabar, el mal llibre que va facilitar i “justificar” l’escissió de la religió oficial, el llibre “Fets dels apòstols”, anirà a ajuntar-se al grup que jo anomeno La Bíblia negra, integrada per 6 llibres indesitjables, i que ara seran 7.