Total de visualitzacions de pàgina:

divendres, 30 de març del 2018

Partes i fills en la societat tradicional



El llibre "Orígenes de la familia moderna", del francès Jean-Louis Flandrin, estudia la naturalesa, les condicions i els canvis de la vida familiar, a França, durant els segles XVI, XVII i XVIII.

En el cas de la relació entre pares i fills, que, en rigor, s'ha de dir entre "el" pare i els fills, igual com en el cas de la relació entre marit i muller, també els segles XVI-XVIII van suposar un millorament a favor dels fills. Però no pas al començament (segle XVI), en què hi va haver un clar retrocés. Considerem el cas potser més important: el matrimoni dels fills.

Al llarg de l'Edat Mitjana, l'Església permetia el matrimoni d'una parella fos amb el permís del pare, o sense. Perquè l'Església, considerant que el matrimoni és un sagrament, definit pel lliure consentiment dels contraents, entenia que aquest consentiment era lo únic que importava. Però a partir del segle XVI, es començà a posar el permís patern com a condició obligada. El pare podia decidir si es feia un matrimoni o no, i, fins i tot, podia decidir el cònjuge. I el fill (o filla) que el desobeís, pecava. Ara bé, considerant el caràcter de sagrament, entenia que si, tot i prohibit, es duia a terme, res no podia evitar la seva validesa. En canvi, les esglésies protestants no acceptaven aquesta norma, i creien que el consentiment dels pares era tan necessari per a la seva validesa com el consentiment dels cònjuges.

Aquest dret del pare a decidir sobre el matrimoni dels fills no era vist com a arbitrari, perquè el matrimoni d'un fill podia influir sobre condicions de la família que el pare havia de preservar. Suposem que el fill es volia casar amb una noia molt pobre, cosa que ocasionaria una despesa per part del pare superior a la normal. Això podia dificultar el matrimoni de la seva germana, per a la qual el pare també hauria de pagar el dot corresponent. O bé, es podia tractar de l'aliança matrimonial entre les dues famílies, que podia interessar o no. Doncs el pare podia limitar la llibertat del fill en funció del dret de la filla, o de l'interès de la família.

No obstant tot això, al llarg del segle XVII i, sobretot, del XVIII, la posició oficial es va anar afluixant, no en el sentit de canviar del tot la norma, sinó en el de suavitzar-la. Era freqüent que es critiquessin els excessos del pare, en el sentit d'obligar el fill o la filla a unes condicions que els fessin infeliços.

 És que, en general, i no sols en la qüestió del matrimoni, sobretot després del Concili de Trento (1545-63), hi va haver una autèntica evolució en la manera com l'Església catòlica va tractar els pares i els fills. Fins aleshores, només s'havia considerat, moralment parlant, el deure que els fills tenien envers els pares, pel fet d'haver-los donat la vida: l'obediència, el respecte, l'ajuda...  Però va ser el Concili lo que va plantejar i fer plantejar cada vegada més els deures que els pares també tenien envers els fills, no només el seu manteniment de petits, sinó també vetllar pel seu futur, tan matrimonial com professional. Va començar a entendre's que l'ofici futur del fill no havia de ser simplement aquell que convenia al pare, sinó el que convenia al fill, el que el podia fer més feliç.

Per acabar diguem, com a conclusió de tots tres articles, que l'evolució dels costums familiars dels segles XVI al XVIII, a França, va ser netament positiva. Al segle XVIII, segle que ja ens introdueix en una societat relativament semblant a l'actual, es comença a desitjar, i, si es pot, a aconseguir, una habitació individual, per garantir la intimitat. Del segle XVI al segle XVIII, es va passant, de trobar normal pegar a la dona, a pegar-li menys durament, a prohibir pegar-li, a castigar un marit si li pega, i, finalment, a considerar-la una companya i tenir l'obligació d'estimar-la. També es passa d'un poder molt fort sobre els fills, com poder-los imposar el tipus de matrimoni, a valorar cada vegada més la seva llibertat, i a sentir l'obligació de proporcionar-los allò que més els convingui, fins i tot en l'aspecte professional. Finalment, en els textos del segle XVIII, es parla obertament de l'obligació d'estimar l'esposa, els fills, els pares, quan, en canvi, en els textos del segle XVI només es parlava de la prohibició d'odiar-los, de desitjar-los mal, desitjar-los la mort... 

Hem de dir que aquesta evolució dels costums familiars va ser sempre més acusada i avançada a les ciutats que a les zones rurals. L'autor fa constar que, sovint, persones de ciutat que viatjaven s'escandalitzaven per la manera com els pagesos tractaven les seves dones.

Finalment, tot al llarg d'aquests segles, en la societat francesa, s'anà estenent un ideal difús: el matrimoni per amor. El matrimoni segons la voluntat dels contraents, no per la disposició del pare, segons els interessos de la família. Però, mentre el sosteniment econòmic de la gent girava entorn del patrimoni familiar, totalment controlat pel pare, aquest ideal oscil·lava entre difícil i impossible.  Només quan la Revolució industrial va anar establint la independència econòmica de les persones en funció del seu treball individual, llavors va començar a ser possible el matrimoni per amor. I encara...