Total de visualitzacions de pàgina:

divendres, 13 d’abril del 2018

Massa naixements i gran mortalitat infantil




El llibre "Orígenes de la familia moderna", del francès Jean-Louis Flandrin, estudia la naturalesa, les condicions i els canvis de la vida familiar, a França, durant els segles XVI, XVII i XVIII.

En un aspecte de la vida familiar poc conegut socialment, per la seva mateixa naturalesa, però important cada vegada més per les seves conseqüències, que aquestes sí que afectaven la vida pública, la societat francesa es debaté durant aquests tres segles, en un problema, aparentment, sense solució. Més que un problema, era un entramat de problemes.

La part principal era el fet que, en una pràctica de la vida de parella "natural", naixien moltes criatures, però una gran part de la població, la que no era rica, tenia greus dificultats per mantenir-les. I, hi havia una mortalitat infantil molt alta. No era un fet gens estrany que hi hagués parelles que arribessin a tenir una dotzena i més de criatures, i se'ls en morissin més de la meitat.

S'assenyala el fet que el moment més crític per a la supervivència de cada nadó era el moment de desmamar-lo (la lactància acostumava a durar uns dos anys) i començar una alimentació artificial. Aquí en morien molts. També s'assenyala com una causa decisiva l'aigua. No és que fos contaminada, però era "poc pura", i això per als adults no era problema, però sí per als nadons.

L'autor  assenyala un fet extraordinàriament important. A la regió del sud-oest (Burdeus, Tolosa...), la mortalitat infantil era força més baixa que a les zones parisenca i normanda. Però a la regió del sud esmentada hi predominava la forma de família dita "extensa", és a dir, pares i fills casats convivint a la mateixa casa. Una família més nombrosa. Mentre que al centre i al nord lo més corrent era la família conjugal, on cada fill que es casava marxava a viure sol. Es creu que una família extensa garantia, per motius econòmics, més seguretat alimentària als petits. 
    
Però tot això només era el "nucli" del problema. Hi havia fets marginals que l'agreujaven molt. Sobretot el dels fills/es abandonats. Ja hem vist abans que, a l'Edat Mitjana, es considerava com una cosa, no sols acostumada sinó "d'honor", que els fills il·legítims, tinguts per concubinatge, adulteri o altra causa, eren acceptats, mantinguts i educats a la família juntament amb els fills legítims. Però a partir del segle XVI, després del Concili de Trento (1545-63), per pressions de l'Església (no sols la catòlica sinó també la protestant), es volgué reimposar la moral del cristianisme oficial (relació sexual només dins el matrimoni, i sense interferir la possibilitat de concepció). El resultat d'això fou que les relacions sexuals il·legítimes van continuar, encara que moltes menys, però de manera clandestina, i esdevingueren una cosa vergonyosa. La conseqüència pràctica fou que, quan es produïa un embaràs, s'havia de desfer la relació per evitar "l'escàndol" públic. I, com que la noia en qüestió no podia mantenir la criatura (i amb prou feines ella), el nen o la nena eren abandonats. Normalment anaven a parar a una institució pública, on, amb règim de didatge per part de dones professionals, la mortalitat era altíssima. (Per exemple , a l'Hospital de Lió, ja al segle XVIII, morien el 70 per 100 dels infants acollits.)

Un tercer problema era el del didatge. Era acostumat que les famílies benestants de ciutat donessin els fills a criar a una mainadera del camp. Hi havia dones camperoles que s'hi dedicaven de manera professional. En un poblet on hi havia 16 nadons del poble, n'hi havia, al mateix moment, 26 que eren de ciutat i eren criats per altres dones del mateix poble. Però la mortalitat també era molt alta. Un exemple: a Rouen, també ja al segle XVIII, les criatures criades amb mainadera morien durant el primer any en proporció del 90 per 100, mentre que, a la mateixa ciutat, les criatures criades per la mare morien (al mateix primer any) en proporció al 19 per 100. (Les dades estadístiques donades poden ser representatives de tot França o no. Són les que l'autor sabia, en un moment en què les investigacions estaven en marxa quan es va publicar el llibre, ja fa 40 anys.) Als segles XVI-XVIII se sabia el perill que representava el didatge professional, i els metges recomanaven l'alletament matern, però les famílies benestants continuaven aquest costum per  tradició. També destaca l'autor que, aleshores, al revés del que podria ser avui, la mort d'un fill petit normalment no era sentida com un gran disgust, sinó que s'acceptava com una cosa bastant normal de la vida.

Però encara no és pas tot. Hi havia un altre problema. I gros. Si, durant la lactància, que acostumava durar uns dos anys, s'havien de mantenir les relacions sexuals o no. Estem parlant, en aquest cas, de les famílies treballadores, que no donaven a criar. És que, aleshores, es creia que les relacions sexuals podien retirar la llet o perjudicar-ne la qualitat, i podien influir en la salut del nen. I sovint es deia que les dones, mentre criaven, per raons de salut, s'havien de negar a les demandes del marit (ja que sempre se suposava que la demanda era del marit). Doncs en aquest punt, que va portar discussions, l'actitud dels moralistes (catòlics i protestants) era ben general: en cap cas la dona no s'havia de negar al "dèbit conjugal", fos quin fos el perill, ja que, si no, el marit, que segur que no seria capaç de mantenir una continència tan llarga, probablement buscaria una solució fora de casa. I el perill d'adulteri del marit, per als moralistes, era pitjor que el perill de la salut del nadó.

Al llarg d'aquests segles, i parlem de França, aquests problemes mai no trobaren solució. Es va anar passant. Les comunitats religioses volien i predicaven una vida de família sana i cristiana. Però les circumstàncies econòmiques no ho feien possible. Però ja cap al final del segle XVIII, quan ja començaven les primeres manifestacions de la Revolució industrial, es va anar obrint, no pas una solució, encara, però sí un notable alleugeriment.

Per una banda, va començar a haver-hi més feina, encara que, de moment, molt mal pagada. Però era alguna cosa més. Més possibilitats de mantenir els fills. Però, és clar, la solució no era pas aquesta. O no només aquesta.

Per una altra part, sense que se'n parlés, algunes parelles urbanes, i després més, i després ja algunes de camperoles, i de mica en mica estenent-se, sense parlar-ne, van començar a tenir relacions sexuals o bé, unes, amb alguna obstrucció vaginal, altres amb la pràctica del coit interromput, de manera d'evitar l'embaràs (encara no se sabia que es pogués usar el preservatiu). I la natalitat va començar a disminuir, primer  a les ciutats.

Si bé no se'n va fer pas cap campanya pública per divulgar-ho, ni molt menys, sinó que, tot al màxim, alguna gent s'ho va anar dient en secret, sí que, quan es va començar a notar que naixien menys criatures, i els confessors van començar a detectar-ne la causa, aleshores se'n va parlar clarament, com a resposta, i en dos sentits diferents i contraris. Per una banda, els seguidors del científic anglès Malthus ho van celebrar, dient que aquesta era una manera d'adaptar el creixement de la humanitat a les possibilitats alimentàries de la societat i disminuir la misèria. Però els teòlegs de totes dues esglésies i no pas menys alguns filòsofs i altres autors, van començar a dir:  1) que això era "enganyar" la naturalesa; 2) que era una perversió dels costums; 3) que era pecat; 4) que, per aquest camí, el país es despoblaria, i l'Estat perdria força i importància.

Al llarg dels segles XIX i XX, aquesta pràctica anticonceptiva, o de control de la natalitat, seria la sortida d'aquell problema tradicional, disminuint dràsticament, tant la natalitat com la mortalitat infantil, fins a un punt d'un cert equilibri. A França i a tots els països, de moment els occidentals.