Total de visualitzacions de pàgina:

divendres, 13 de setembre del 2019

El Missatge


Les seves condicions històriques

Jo anomeno Missatge bíblico-cristià el conjunt d’aportacions de més de 50 autors al llarg de més de 800 anys, dins el poble d’Israel. La Bíblia. Deixo de banda les denominacions oficials, de noms espectaculars, i amb el terme «Missatge» ens entendrem millor.

Però, primer de tot, s’ha de fer una gran precisió: cap a finals del segle VIII aC, els exèrcits assiris van envair i destruir Israel del Nord, la major part del territori, la major part de la població (duta captiva a Assíria) i la major part de la riquesa. Israel va quedar reduït a un territori petit (i muntanyós), a poca població, pobre i... sobretot, a un complex de derrota i de por a la seva probable desaparició com a país.

Gairebé un segle després (630-620 aC), el rei Josies es va envoltar d’un equip de col·laboradors per enfrontar seriosament la situació nacional. Junts van redactar els primers 4 llibres de la Bíblia (Gènesi, Èxode, Levític i Nombres; el cinquè, Deuteronomi, s’hi va afegir després, sembla que de redacció individual).

Davant la situació nacional tan dramàtica, van elaborar una gran idea: imaginar, escriure i autoatribuir-se un passat  gloriós, encara que inexistent: estada a Egipte, situació d’esclavitud, alliberament gloriós, amb una actuació forta i decisiva de Déu, travessia del desert, i trobada física amb Jahvè al Sinaí, etc., més la gran personalitat de Moisès, també mítica.  (De fet, Israel mai havia sortit del territori de Canaan, i mai en va sortir, excepte per la deportació a Babilònia (587-538 aC).) L’objectiu d’aquesta Narració mítica era infondre en la consciència popular un revulsiu que superés el seu complex de derrota i de pànic a la desaparició.  

Aquesta Narració mítica s’ha cregut durant molts segles, fins que les excavacions, l’estudi arqueològic i el debat científic (finals del segle XX) van aclarir les coses. Ara, doncs, de l’estudi i la reflexió del Missatge dels més de 50 autors bíblics, se n’ha de separar tot el text de la Narració mítica (són un màxim de 80 pàgines, que ocupen part de l’Èxode, dels Nombres i del Deuteronomi, d'un total de 200). Però la seva influència cultural ha sigut enorme.

En el conjunt del Missatge bíblico-cristià, Jesucrist és, naturalment, la gran figura, i els seus 4 evangelistes són els més importants dels 50 autors. Però no són ni els únics ni tampoc molt molt més importants, sinó tan sols els més importants, i prou.

Recordo que l’elaboració del Missatge va durar uns 800 anys (segle VIII aC – segle I dC), i va ser obra de més de 50 autors. (Esquemàticament, podem dir: «d’Isaïes a Joan».) I ara cal recordar una cosa importantíssima: després de l’elaboració del Missatge («després»), es va constituir una institució (l’Església, més tard les Esglésies), amb l’encàrrec de divulgar-lo per tot el món.

És a dir: la Institució no és l’autora del Missatge, ni és la seva mestressa (encara que actua com si ho fos), sinó la seva servidora, per divulgar-lo. No seria acceptable cap monopoli en aquest sentit. Si mai resultés que la Institució fes més nosa que servei, seria bo emprendre iniciatives independents i paral·leles per part de persones i/o de petits grups (prou competents).