Total de visualitzacions de pàgina:

divendres, 17 de juliol del 2020

Catalanes il·lustres, i 6


Compositores i intèrprets

Durant segles, la música va ser cosa d'homes, però mai no faltava l'actuació femenina en un nivell molt popular, des de la mare o l'àvia que cantava al nen, fins a les dones o grups de dones que cantaven les anomenades «cançons de dones». Això va tenir un punt alt al segle XII, amb el fenomen dels trobadors, on, si bé eren més aviat homes, no faltaren pas les «jutglaresses», que cantaven o recitaven tot tocant instruments senzills. Vull destacar que, en aquest cas, eren dones més aviat de classe baixa i popular. Ara bé: en tota l'Edat Mitjana i més, l'expressió musical femenina va tenir un centre neuràlgic: els monestirs. No hi havia monestir on no hi hagués la monja que tocava, cantava i, sobretot, dirigia els cants dels actes religiosos, sovint amb peces fetes, o adaptades, per ella mateixa. De tal manera que l'anomenada «cantorissa» era un element imprescindible. Però tot aquest ambient de supeditació de l'activitat femenina a un segon nivell va fer un gran salt al segle XVIII: amb el teatre i tot seguit l'òpera, la dona va passar a ser, no sols un element d'igual valor que l'home, sinó el preeminent: la «prime donne» era, ara, la figura principal.

Vejam les nostres dones de la música:

Maria Dolors Vedruna
Barcelonina del segle XIX. Un cas del tot excepcional: A onze anys va escriure la seva primera simfonia per a orquestra, i als dotze va dirigir una orquestra que interpretava una composició seva. Als setze ja era concertista de piano coneguda. Però no en sabem res més.

Caterina Mas i Poncell
Potser mallorquina i del segle XIX. Soprano operística i figura senyera del Liceu. Sabem que el 1838 va interpretar fins a vuit òperes, totes amb noms italians, com era propi de l'època. Però tampoc en sabem més.

Antonieta Aguiló
Del segle XIX. Soprano, que apareixia sovint com a segon paper en les obres interpretades per Caterina Mas. Sabem també de la seva actuació en cinc òperes.

Balbina Alabau
També del segle XIX i no en sabem la ciutat de naixement. Debutà l'any 1842 al Liceu. Al llarg de la seva carrera interpretà de forma excel·lent algunes de les millors òperes de l'època.

Àurea Rosa Clavé
Barcelonina i a cavall dels segles XIX i XX. Filla de Josep Anselm Clavé, fou directora de cor, pianista, professora i compositora. Compongué tres obres musicals.

Emerenciana Wehrle
De Barcelona, a cavall dels dos segles. A partir de 1896, va presidir la Secció femenina de l'Orfeó Català. Fou difícil per l'oposició dels pares de les noies al fet que cantessin juntament amb homes. La secció va arrencar amb trenta coristes. A més de dirigir, ensenyava, i va ser ella mateixa primera contralt de l'Orfeó.

Carme Matas i Aurigemma
També barcelonina i a cavall dels dos segles. Centrada en la interpretació pianística, i el 1888 va ser una de les concertistes que van oferir un recital de piano amb motiu de l'Exposició Universal de Montjuïc. I exercia de professora a l'Escola Municipal.

Carme Bonaplata de Bau
Barcelonina i entre els dos segles. Soprano, que va actuar en diferents països. Des de 1892 va cantar a la Scala de Milà, a Bolonya i a Nàpols. El 1902, es va cantar a Barcelona per primera vegada Tosca, on ella feia el paper principal. El 1912 va interpretar «Mefistofele» a Buenos Aires.

Andreua Avelina Carrera
Barcelonina i com les anteriors. Soprano operística. El 1889, va debutar al Liceu, però no amb una òpera italiana, com solien fer les altres, sinó amb l'obra alemanya Lohengrin. Va actuar en molts teatres d'Itàlia, i fins i tot va estrenar «Andrea Chenier» a la Scala. Va actuar a Mèxic, Argentina, Cuba, i a Lisboa, a Egipte i a Moscou. Després es va dedicar al formació de nous cantants.

Josefina Huguet i Salat
De Barcelona i com totes les anteriors. Va debutar el 1888 al Liceu, on va actuar repetidament, primer fent papers secundaris. El 1896 va cantar a la Scala, i tot seguit va actuar a l'Acadèmia de Música de Nova York. El 1903, a Milà, va enregistrar un centenar de discos operístics. Era la primera cantant espanyola que feia això. Va actuar en moltes ciutats de tot el món, i el 1908 es va retirar i es va dedicar a registra discos, així com també a formar nous cantants, al llarg de quaranta anys.

Maria Pichot i Gironès
Barcelonina i com totes les anteriors. Va ser empresonada per cantar cançons revolucionàries i nacionalistes, i les va continuar cantant a la presó. És així com es va revelar com a artista. Va debutar amb una sarsuela en català. I el 1902 va cantar per primer cop en un teatre europeu, a Bèlgica. Es va fer molt famosa amb la seva interpretació de «Carmen», per la representació tan natural del rol de gitana impúdica. Va actuar en teatres de moltes ciutats europees i americanes, entre ells a la Scala. El 1908, ella i la seva parella, també cantant, es van establir a Nova York, on van obrir una acadèmia de cant.