Total de visualitzacions de pàgina:

diumenge, 12 de juliol del 2020

Catalanes il·lustres, 5


Pintores

A partir del Renaixement (segle XV), es va anar fent cada cop més corrent que monges i dones benestants es dediquessin a pintar, com a cosa de distracció o de gust estètic. I el gran tema que van practicar, cada vegada més, va ser pintar flors, com a element d'ornamentació. O també el retrat, però amb formes petites, adaptades a medallons. Però aquesta dedicació femenina va ser ben minsa fins al segle XVIII, quan, amb motiu d'una major instrucció de les dones, es van sentir més atretes per l'art. En aquesta època, la pintura femenina tendia a fer treballs delicats, en mida petita, molt relacionats amb la vida casolana, sobretot en temes de mares i nens.  Vegem, doncs, les nostres pintores.

Ende o Eude
La primera pintora catalana de qui tenim... ni tan sols notícies. Una monja del segle X que, juntament amb un mossèn, van il·lustrar l'anomenat «Beat de Girona», un manuscrit de 184 pàgines, escrit per un altre mossèn. La il·lustració és considerada d'una gran bellesa.

Brígida Bertran
Nascuda a Sant Pere de Ribes, segles XV-XVI. La catedral de Barcelona li va encarregar de pintar i muntar quatre tapissos de riques teles i brodats amb or, per ornamentar els laterals del presbiteri.

Angèlica Justiniano Armendáriz
De Tarragona, però d'origen italià, i del segle XVII. Angèlica va pintar quatre teles per decorar les portes de l'orgue de la parròquia d'Ulldemolins.

Isabel Jolis Oliver
Barcelonina, del segle XVIII. Va aprendre del seu pare l'ofici de gravadora, tècnica nova i important de l'època. Molt probable autora d'una estampa de sant Cristòfol, i sabem que feia feines de gravat per a la parròquia de Santa Maria del Mar, i per als convents de Santa Caterina, Sant Gaietà i Santa Madrona.

Anita i Carlota Martí Aguiló
Barcelonines, filles d'un pintor i amb unes quantes experiències en autoretrats. La Carlota, que morí molt jove, cada any regalava al seu pare una versió més del seu autoretrat. I es van fer una caricatura mútua l'una de l'altra.

Emília Coranty Llurià
Barcelonina, a cavall dels segles XIX i XX. Es va formar a les escoles de Belles Arts de Barcelona, Madrid i Roma. Es va dedicar extensament a la pintura floral i a la decoració. Va participar en l'Exposició Universal de Barcelona de 1888, on va guanyar dues medalles, i una altra en una exposició de Madrid, i altres més en diverses exposicions, dues d'elles d'or. Ensenyà Dibuix i Pintura en l'Escuela Superior para la Mujer. Els seus quadres representen escenes de la vida de les dones, com estendre la roba, les flors del jardí... Va exposar fins i tot a Chicago. I va llegar quantitats de diners a escoles i fundacions per ajudar els artistes joves.

Josefa Porras
Filla d'Olot, i entre els segles XIX i XX. Va exposar obres seves en la primera exposició totalment femenina de l'any 1897 a la Sala Parés de Barcelona. La seva especial dedicació van ser els paisatges naturals del encontorns d'Olot.

Teresa Costa Estruch
Barcelonina del segle XIX. Va presentar obres en dues exposicions generals de Belles Arts de Barcelona, i en dues exposicions femenines de la Sala Parès.

Lluïsa Denís Reverter
També barcelonina, a cavall dels segles XIX i XX. Casada amb Santiago Rusiñol, va aprendre molt d'ell, i va arribar, ja al 1928, a exposar 20 obres en la Sala Parés.

Antònia Ferreras Bertra
Lleidatana, segles XIX-XX. S'especialitzà en quadres de flors a l'oli i en aquarel·la sobre tela de ras. Va participar en diverses exposicions al Palau de Belles Arts de Barcelona, al Palau de Congressos i a la Sala Parés. I, al 1912, va participar, a Lleida, en l'exposició Artistas Ilerdenses. També va prendre part en exposicions internacionals. I fou col·laboradora en causes pacifistes i solidàries.

Josefina Julià Vilar
Barcelonina, dels segles XIX-XX. S'especialitzà en la representació de figures en quadres a l'oli i en tapissos. Participà en diverses exposicions a la Sala Parés, i en dues ocasions organitzà una exposició i una festa per recollir recursos per a obres socials.

Visitació Ubach i Pérez de Osés
Barcelonina dels segles XIX-XX. S'especialitzà en pintura floral i escenes costumistes. Participà en tres exposicions en la Sala Parés on ella era l'única dona. Com ja podem veure que era típic en aquesta època, va participar en diverses exposicions a Madrid i a Barcelona, destacant en la presentació de figures femenines, soles o en grup.

Consol i Mercè Tomàs Salveny
De Barcelona, entre els segles XIX i XX. Especialitzades en pintura de paisatges. Participants en la primera exposició només femenina de la Sala Parés i en diverses d'altres.