Total de visualitzacions de pàgina:

diumenge, 20 d’octubre del 2019

Lo que devem als africans/es


Molt sovint, quan veiem una persona que es veu ben clar que és africana, moltes persones pensen que... sí, ja sabem que tenen molta necessitat i han de venir, però és que són tants... (això en el millor dels casos, oblidem lo que pensen en el pitjor). Però uns i altres solen veure el fenòmen com unes persones a qui fem un favor (i gros).

Doncs no, companys/es!!: Són unes persones a qui devem un deute tan gros... que no el podrem arribar a pagar mai, per més que n'acollim. Us ho explico:

Com ja podeu tots entendre, no és un deute actual, sinó un deute dels nostres avantpassat envers el seus avantpassats. I tampoc és un deute dels avantpassats espanyols, sinó que va ser cosa d'europeus en general i sobretot d'anglesos i francesos, però espanyols i catalans també.

Durant els segles XVI, XVII i XVIII, es calcula que poden arribar a un milió els africans i africanes que van ser «caçats», sovint d'una manera sobtada (sense ni poder-se despedir de ningú), i van ser ficats en vaixells, en unes condicions que molts morien durant el trajecte, i portats a Amèrica, a treballar en plantacions o mines. Els dos principals destins eren les colònies britàniques (actualment EUA) i les colònies espanyoles (Sud-amèrica). O sigui: Espanya no va ser dels països més traficans, però sí dels principals destinataris. I diem un milió dels transportat «legalment», però al segle XIX, ja abolida l'esclavitud, encara se n'hi van transportar durant molts anys, com a «il·legals», no se sap quants perquè no consten enlloc.

 Acabada l'esclavitud, no els vam (no els van) deixar pas tranquils. Llavors els van sotmetre al colonialisme, de finals del segle XIX a meitat del segle XX. També van ser sobretot francesos i anglesos, però Espanya també va tenir la seva part (el Marroc). El colonialisme era simplement robar-los lo que hi hagués de bo (una mica compensat pel fet de fer-los algunes obres públiques).

Tot just es van treure del damunt el colonialisme (al voltant de 1960), que semblava una gran victòria africana, doncs no: aleshores els van fotre el neocolonialisme, que no és una paraula tècnica, sinó que volia dir:

L'intercanvi desigual. Eren independents, podien fer lo que volguessin. Però havien de comerciar: hi havia coses que els faltaven. I resulta que va ser molt freqüent que els productes que ells ens enviaven baixessin sovint de preu (el mercat internacional decidia), i en canvi els productes que els enviàvem cada vegada eren més cars. Per comprar un tractor, cada vegada havien de vendre més sacs de cacau, de blat, de fruites, o metalls. (Doncs... cada vegada eren més pobres.)

El deute extern. Els bancs europeus, rics i amb ganes de ser-ho cada vegada més, els oferien crèdits. I els presidents africans, molt sovint poca-vergonyes i lladres, els acceptaven contents i, sovint, servien per enriquir-se personalment o per fer obres  monumentals. Ah, però..., fixeu-vos-hi: a l'hora de tornar-los, i amb interessos, que eren els beneficis bancaris, aleshortes SÍ que hi havien de col·laborar TOTS, a costa d'arrossegar la misèria.

 Encara que sembli mentida, amb el neocolonialisme, els europeus (vull dir els dirigents i els capitalistes) no van pas quedar satisfets de tot lo que els havien robat. Sempre volen robar més.

L'última etapa, per ara, a partir del voltant de 1980, van ser els anomenats «programes de reforma estructural». Què vol dir, això? Diguem que, com que les coses es van modernitzant, ara ja no són els bancs, ara són el Fons Monetari Internacional (FMI), l'expressió més acurada del lladronici, i el seu lloctinent, el Banc Mundial. Val a dir que, aquesta vegada, no es tracta només dels països africans, sinó de tots els que s'hi puguin encabir. Com podem imaginar, amb totes les «operacions» anteriors, arriba un moment que ja ningú no pot tornar els crèdits, ni tan sols exprement el poble. Va ser lo que es va anomenar «la crisi del deute». No hi ha problema. Tot es pot arreglar. Els ofereixen nous crèdits, ja per tal que puguin subsistir com a país, però amb la condició (si no, no els els deixen) d'aplicar els «programes» que hem esmentat, i que consisteixen en:   rebaixar la despesa social,   congelar els salaris,   privatitzar els serveis públics, i coses per l'estil, i... sobretot, sobretot, obrir les fronteres sense condicions. D'aquesta manera tornaran els crèdits i, a més, els capitalistes occidentals faran el seu agost. Els pobles...  resistir resisteixen, però... de quina manera.

Ara, si us plau, cada vegada que vegeu una persona africana, recordeu tot això. I mireu-los amb uns altres ulls.