Total de visualitzacions de pàgina:

diumenge, 22 de juliol del 2018

Aportacions catalanes a la societat i la cultura universals, 2

El «contracte social»

S'entén per «Contracte social» la teoria, dins les ciències socials, segons la qual, en els principis de la humanitat, les persones, o famílies, haurien arribat a un acord per viure juntes, i així ajudar-se a viure millor. Per assegurar aquest objectiu haurien nomenat una persona com a autoritat, però amb la condició que sempre regís la societat d'acord amb la voluntat dels ciutadans. Després... les coses s'haurien anat corrompent, fins a arribar a règims autoritaris i, de vegades, repressius. Aleshores, calia tornar a la puresa inicial.

Naturalment, això no deu haver estat mai veritat. Segur que, de bon principi, pertot  arreu, algú, més fort, o més ric, o potser més vell, es devia imposar sobre els altres. Però el somni de les persones amants de la llibertat sempre ha tendit a creure que al principi la cosa havia sigut d'una altra manera, i que calia tornar-hi.

Els estudiosos de tot el món «saben» que la persona que va definir aquest principi va ser el suís-francès Jean-Jacques Rousseau, a França, al segle XVIII, amb el llibre «Du contrat social» (1762).

Desgraciadament, gairebé ningú, ni els catalans i catalanes, fora d'alguns estudiosos, no sap que 400 anys abans,  al segle XIV, el frare català, gironí, Francesc d'Eiximenis, ja havia establert aquesta teoria. Dins el llibre «Dotzè del Crestià». I amb aquestes paraules:

«Cascú pot presumir que cascuna comunitat féu ab la pròpia senyoria pactes e convencions profitoses i honorables, e... jamés... donaren autoritat a nengun sobre si mateixes sinó ab certs pactes e lleis.»

És clar que ni Catalunya és França ni el segle XIV és el segle XVIII (el Segle de les Llums). La teoria de Rousseau va donar la volta al món, i la d'Eiximenis es va quedar en un llibre, i no la sap gairebé ningú. Lo qual és una vergonya.

Però no deixa de ser una de les més grans aportacions dels catalans a la cultura universal.