Total de visualitzacions de pàgina:

diumenge, 22 de juliol del 2018

Aportacions catalanes a la societat i la cultura universals, 3


El Llibre del Consolat de Mar

Catalunya sempre ha sigut un país petit i de segona o tercera fila No obstant això, durant l'Edat Mitjana, i en el mar Mediterrani, en els aspectes comercial i naval, Catalunya va ser una petita potència. Per exemple, capaç de vèncer la flota francesa, com es va esdevenir l'any 1285, davant el golf de Roses, i el 1287, davant el port de Nàpols.

Però lo més important va ser sempre l'aspecte comercial. Els ports de Marsella, Gènova, Venècia, Siracusa, Beirut, Damasc, Alexandria, Tunísia, i altres, eren molt sovint visitats pels vaixells i mariners catalans. Per a l'exportació, sobretot de teixits corrents, i la importació, sobretot de carn, cereals i teles de qualitat (procedents dels ports de l'est).

Però en el comerç mediterrani hi havia un problema, i era que en els costums i les normes de relació entre exportadors i patrons de vaixell, patrons de vaixell i mariners, o patrons de vaixell i autoritats portuàries, cada país i cada port ho regulava a la seva manera. I era un  caos.

Així, al segle XIII, a Barcelona, juristes catalans van fer una recopilació dels costums de tots els ports i van redactar un codi unificat, en català, perquè fos d'ús internacional. I encara va ser ampliat al segle XIV. Va ser el primer codi internacional de dret marítim, conegut amb el nom de Llibre del Consolat de Mar. Amb el temps, naturalment, cada país en va anar fent la seva traducció (començant per la italiana, el 1519). Però durant alguns segles, la versió catalana va ser la usada arreu del Mediterrani. És una de les principals aportacions catalanes a la cultura universal.

Exemple:   55 – Senyor de nau o de leny qui prometrà a mercaders de levar quantitat de roba o quintalades e no porà, lo senyor de la nau és tengut de donar als mercaders leny qui vàlega aytant o més que'l seu. E si costa més de nòlit, deu-ho ell pagar. E açò és a alt dels mercaders, si ho pendran o no. E lo senyor de la nau és mester que s'avenga ab los mercaders de ço que promès los haurà.
(És a dir: Si un patró de vaixell s'ha compromès amb uns mercaders a transportar-los una quantitat de gènere o una càrrega determinada i no ho pot fer, aleshores té l'obligació de cedir als mercaders un vaixell del mateix valor que el seu o més [se suposa que és perquè els mercaders puguin realitzar el transport contractat, pel seu compte o bé contractant una altra persona]. I si aleshores, per lo que sigui, hi ha més despeses, aquestes les ha de pagar el patró que no ha complert. És un dret que els mercaders poden exercir-lo o bé renunciar-hi. I en tot cas, cal de totes passades que el patró de vaixell compleixi sempre allò a què s'hagi compromès amb els mercaders.)
Com podem veure, es tracta d'una regla molt favorable als mercaders. Els quals... segurament que eren els qui havien finançat el treball dels juristes.