Total de visualitzacions de pàgina:

dijous, 13 de desembre del 2018

L'esquerra de paper


S’ha consumat la desgràcia. No és una desgràcia total, però déu n’hi do. Ahir, dia 12 de desembre, tal com era previst, el Parlament Europeu va aprovar, amb els vots socialdemòcrates (entre ells els del PSOE), el Tractat internacional de comerç amb Japó (JEFTA). Una cosa que quasi ningú no sap què és, perquè no se n’ha parlat quasi gens. Ni tampoc s’ha discutit, ni es discutirà, als parlaments de les nacions europees. Aquestes dues coses no són cap sorpresa. Estaven previstes, i precisament per a això es feia la festa. Que no se’n sabés res, per tal que ningú no pogués protestar. Tota una lliçó de democràcia.

Però, per què l’esquerra catalana i l’espanyola no han dit res?, per què no s’han convocat protestes, abans de la seva aprovació???

Em permeto reproduir un tros de l’article que vaig publicar el mes de setembre, preocupat per lo que vindria:

“En segon lloc, i més important, és que el gran problema que hi ha en els tractats internacionals de comerç és que no puguin afectar els serveis públics, els quals han de restar de manera segura en mans de l'Estat del benestar. Per a això es pacta una llista de béns i serveis que es puguin comercialitzar, anomenada llista positiva. Doncs bé, en el cas del JEFTA, s'ha pactat al revés: una llista de béns i serveis que no es puguin comercialitzar, anomenada llista negativa. Així, tot servei que no sigui en la llista es podrà comercialitzar. Sembla que sigui igual. Doncs no. Perquè aleshores, qualsevol servei públic que s'estableixi «després» d'haver-se firmat el tractat, naturalment, no figurarà en la llista pactada, i per tant es podria comercialitzar.”

Ahir mateix (dia 12), però quan ja s’havia votat i aprovat, l’eurodiputada socialista Inmaculada Rodríguez Piñero donava les primeres informacions, i favorables: "Desde que Trump alcanzó la presidencia, el orden internacional basado en reglas se está tambaleando, y es importante establecer una política que refuerce el comercio basado en reglas, inclusivo y con principios y valores de la UE. Vivimos en un mundo en el que, sin influencia económica, no se tiene influencia política.”
 "Desde que entre en vigor, en febrero, el 96 % de los aranceles serán retirados, lo que facilitará el comercio de nuestras empresas.”
“¿Seguimos sin tener mayor penetración en el sureste asiático o queremos apostar por esa capacidad de crecer y competir en mejores condiciones?"

També el nostre eurodiputat Ernest Urtasun mostrava la seva aquiescència: “El acuerdo es el más importante en volumen nunca firmado por la Unión Europea. Japón y la UE suman un PIB de más de 20 billones de dólares.”

És clar que el mateix Urtasun també deia:  “Si un servicio es previamente privatizado y el acceso al mercado, liberalizado, será muy difícil retomar el control público del mismo. En materia de servicios públicos, la UE ha utilizado la llamada Public Utility Clause para la exclusión de los servicios públicos del acuerdo. Sin embargo, muchos expertos aseguran que esta no da suficientes garantías por la limitación de la definición de servicio público, y que se refiere básicamente a monopolios públicos o a servicios con derechos exclusivos.”

Dintre de la confusió actual (escric el dia 13 de desembre al matí), pot ser, per les paraules d’Urtasun, que la meva informació sobre la llista de serveis que no es poden comercialitzar s’hagi canviat a última hora per aquesta Public Utility Clause, que, de moment, no sabem què diu. Hem de recordar que, d’ençà de la fundació de l’Organització Mundial de Comerç (OMC), el 1995, intervenir en els serveis públics, i comercialitzar-los i fer-hi negoci, és el somni daurat de les multinacionals. Fins ara encara no ho han pogut aconseguir, però cada oportunitat és un repte per a elles.

Les paraules d’Urtasun “y que se refiere básicamente a monopolios públicos o a servicios con derechos exclusivos” es poden entendre en el sentit que, per exemple, la Seguretat Social espanyola, tota en conjunt, no podrà ser mai arrabassada per cap multinacional. Però... ¿i si un dia la Generalitat estableix un servei públic nou, com una empresa municipal de distribució de l’aigua, una empresa de Serveis Fúnebres, un servei de reciclatge d’escombraries, una planta potabilitzadora, un servei de tria, conservació i distribució de llavors agrícoles, una editorial per a l’edició de llibres escolars, o qualsevol altra cosa que podria (i hauria de) fer? Com que ni figuraria en la llista dels serveis que no es poden... ni tampoc seria cap monopoli, perquè, només que hi hagués alguna altra empresa privada dedicada al mateix objectiu, ja es podria considerar que no ho és... i amb aquests “tribunals” (dels quals, per cert, ahir ni la Rodríguez Piñero ni l’Urtasun no van dir res), que tots sabem que són una de les majors “trampes” d’aquests tractats..., de ben segur que hi hauria un plet internacional que podria durar anys... però que, al final, molt probablement ens ho fotrien.

I... l’afer dels serveis públics és lo més delicat dels tractats internacionals de comerç, però ja sabem que aquests grans esquemes mundials són el terrenys més propici de les molt grans empreses, i sovint el cementiri de les petites i mitjanes. Vejam, que em digui la senyora Rodríguez Piñero  ¿per què grans trameses des de mig món enllà, com el Japó, portades per les més grans empreses, encara que aquestes siguin espanyoles (que no hi ha cap seguretat que sigui així), serien més beneficioses per a la població espanyola que el comerç més habitual entre diferents regions d’Espanya o amb els països veïns??

Les seves expressions “Vivimos en un mundo en el que, sin influencia económica, no se tiene influencia política”, “¿seguimos sin tener mayor penetración en el sureste asiático o queremos apostar por esa capacidad de crecer y competir en mejores condiciones?", sonen a tota una concepció de la vida ja molt coneguda, potser familiar per a ella…
I torno a preguntar: Per què l’esquerra local també ha esperat que ja fos un fet consumat????