Total de visualitzacions de pàgina:

dimecres, 25 de març del 2020

Catalanes il·lustres, 2


Recordem que, en aquesta sèrie de fulls, traiem de l'oblit injust les catalanes que han destacat en alguna activitat, però només les d'abans del segle XX, seguint les autores Carme i Montserrat Sanmartí i altres, en el llibre «Catalanes del IX al XIX».

Jo no vull que recordem només catalanes intel·lectuals, com les escriptores, perquè hi ha hagut dones que potser no sabien escriure, o no gaire, però que, amb una agulla, un fil i una tela, feien meravelles. També les hem de conèixer.

Modistes, brodadores i puntaires
Maria
Del segle X, monja i probablement abadessa del monestir de Santa Maria de les Puelles de Girona. Autora d'una estola (element litúrgic) anomenada Estola de sant Narcís, obra coneguda i important dins la història de l'art català. L'estola porta inscripcions: frases erudites d'època romana, litúrgiques i bíbliques, d'un alt  nivell de cultura.

Elisava
Del segle XI-XII, probablement de la Seu d'Urgell. Molt probable autora de l'anomenat Penó (o estendard) de sant Ot, de l'altar d'aquest sant a la catedral de la Seu d'Urgell. Té una decoració floral brodada amb sedes de colors.

Joana, muller de Quintana
De Barcelona i del segle XVI. Tenia un taller amb el qual proveïa la catedral barcelonina amb diversos encàrrecs, durant una època. Havia de proporcionar xxxxx i cosir-los a peces litúrgiques, tals com banderes, pal·lis, revestiments...

Elisabet, muller de Fuster
També de Barcelona i del segle XVI. El 1565 va rebre un encàrrec de la parròquia de Sant Martí d'Arenys de Munt, per fer i brodar dos gonfanons o estendards. (Sabem només de l'encàrrec.) Hi havia de brodar, en una cara, la imatge de la Mare de Déu amb el Nen Jesús, i en l'altra, la figura de sant Martí partint la seva capa amb un pobre. S'havia de brodar tot amb seda fina i amb fil d'or. I volien que ho fes tot igual que un altre encàrrec que estava fent per a la vila de Granollers.

Gertrudis Subirà
Del segle XVII i no en sabem el lloc de naixement. Va fer un vestit, probablement per a una imatge de la Mare de Déu, que es conserva al Museu Episcopal de Vic. Gertrudis hi brodà una decoració de flors i cinc ocells i cinc papallones que volen entorn de les flors. Hi dominen els colors verd, rosa, salmó, blau i groc.

Maria Rosa Creixells i Valls
Filla de l'Hospitalet de Llobregat, del 1840, en una família de brodadores.  Als 18 anys, juntament amb el seu marit, dibuixant de randes, es van traslladar a Madrid, amb la intenció de vendre allà, a més de les seves pròpies peces, els productes de les noies puntaires del taller que continuava tenint a l'Hospitalet.  
La seva filla Josefa va visitar diversos països europeus per estudiar les novetats en l'art de les puntes i les blondes, i va dirigir la confecció d'un mantell per a la Verge de l'Esperança de Sevilla, amb ornaments d'or i pedres.
Una altra filla, Pilar, va escriure «Historia y técnica del encaje», primer estudi rigorós de la història i la realització de les puntes.

Francesca i Mercè Ferrer
Germanes, de Sant Vicens de Montalt (o de Llavaneres), entre els segles XIX i XX. L'any 1906, van ser les escollides, com a millors puntaires de la comarca, per brodar un mocador per a la futura esposa del rei Alfons XIII, Victoria Eugenia de Battenberg, segons un encàrrec de l'Institut Agrícola Català de Sant Isidre. S'hi havien de representar 4 escuts: el de l'Institut Agrícola, el de la família de la futura reina, el de Catalunya i el de la monarquia.

Caterina (o Carolina) Adell
Brodadora de Barcelona del segle XIX. Va participar, el 1871, en l'Exposició General Catalana de Barcelona. Hi van participar 600 expositors. La Caterina hi va exposar uns enagos (mena de faldilla de roba blanca per portar a sota de la faldilla) de batista brodats, que van tenir un èxit especial, i van ser valorats en 3.000 pessetes, una quantitat enorme en aquella època.

Aurora Gutiérrez Larraya
Nascuda a Santander el 1851, es traslladà de jove a Barcelona. Va adquirir una sòlida formació en diverses institucions d'ensenyament artístic, al costat de mestres prestigiosos. Va destacar per l'excel·lència dels seus dibuixos i les seves puntes, i va introduir la tècnica del «bàtik» (tècnica de fer estampats consistent a cobrir amb cera d'abelles les parts del teixit que no s'han de tenyir, i tenyir la resta), i, així mateix, va introduir el disseny modernista en les puntes. Va fer projectes de dibuixos i puntes per a estampats, així com dibuixos per a ornamentar vestits, cortines, mobles, bruses i roba blanca.

Maria i Carolina Montagne Roux
Germanes i franceses, vingudes a Barcelona de molt petites. Dedicades a la costura, entre els anys finals del segle XIX i els primers del XX, van ser les modistes més importants de Barcelona, i vestien l'elit modernista catalana, des d'un taller que tenien al Portal de l'Àngel.   

Adelaida Ferré i Gomis                                                                                   
Nascuda a Barcelona el 1881. Es formà en les millors escoles d'ensenyament artístic de la ciutat, i s'especialitzà en els brodats policromats (de diferents colors) i de relleu. Dibuixava, pintava i esculpia, a més de brodar, fer puntes i ganxet. Va ser professora de brodat i puntes de l'Escola Municipal d'Oficis per a la Dona, i en fou directora. Va fer nombroses conferències i va guanyar premis en exposicions i concursos.