Total de visualitzacions de pàgina:

dijous, 30 de maig del 2013

La terra per al qui la treballa



La propietat de la terra per part de qui no la treballa és la imatge més típica de l’expropiació capitalista. Però no sols capitalista, perquè l’expropiació de la terra va començar amb el feudalisme.

La Doctrina Social de l’Església (avui hivernada) defensa la propietat privada. Però alerta!, la defensa, com deia el papa Lleó XIII en la memorable encíclica «Rerum novarum», com a fruit del treball i de l’estalvi. Per això, deia aquell papa, el socialisme (un socialisme abusiu, entenguem-nos, que ho socialitzi tot) és injust, perquè arrabassa a l’obrer el fruit del seu treball i del seu estalvi.

Però cal donar-li la volta, a l’afirmació de Lleó XIII, dient que la propietat privada només és lícita quan és producte del treball i de l’estalvi.

Ja seria discutible en el cas de l’herència, i limitable. Però deixem ara aquest aspecte.

La immensa major part de la propietat privada d’avui dia, en l’economia capitalista, és, doncs,  il·lícita. És un robatori. Suposem el cas de la persona que, fruit del seu treball i de l’estalvi, reuneix un petit capital i l’inverteix creant una empresa i contractant treballadors/es. Aquella empresa és, rigorosament seva, de propietat privada totalment lícita. Però ara suposem que passa lo que passa, és a dir, que obté uns bons beneficis i se’ls queda i els reinverteix en la mateixa empresa. I l’empresa va creixent, creixent. I esdevé una gran empresa. Aquella empresa ja no és, aleshores, fruit del treball i de l’estalvi, sinó, també, fruit de la plusvàlua que s’ha expropiat als treballadors/es.

La típica propietat capitalista, doncs, és un robatori i, per tant, és socialment expropiable per la societat o per l’Estat democràtic que la representi.

El capitalisme, en els seus orígens, es basa en tota una sèrie de mecanismes d’expropiació de la propietat popular. Un colpidor exemple conegut i estudiat és, a Gran Bretanya, el de les enclosures (camps tancats) enfront dels open fields (camps oberts). A partir del segle XVI i següents es va desenvolupar un procés d’expropiació privada burgesa dels camps de propietat comunal o municipal, i d’ús col·lectiu. Mitjançant el sistema de posar-hi tanques o límits com a signe de propietat. Els pagesos o els pastors que les usaven com a seves (eren del poble) en van ser desposseïts a benefici dels productors de llana, mitjançant el pasturatge de les ovelles, per a la naixent indústria tèxtil. I els pagesos o pastors, arruïnats, van haver d’emigrar a les ciutats a treballar com a obrers de la indústria. És un exemple, entre tants.

No cal pas oblidar que la major part de l’apropiació de les terres té el seu origen en el sistema feudal, que va consistir en l’expropiació violenta per part de la noblesa de les terres dels pagesos (a Catalunya, en el segle XI). Al segle XIX, la major part de la propietat feudal (nobiliària i eclesiàstica) va passar a la burgesia a través de la Desamortització. Per compra en subhasta, amb uns capitals d’origen, en general, irregulars.

La propietat agrícola privada dels pagesos no pot ser contradita ni per «socialismes» exagerats. En aquest sentit, la col·lectivització de les terres duta a terme pel Govern de Stalin va ser el gran error del socialisme soviètic.

Per a quan, una encíclica pontifícia que condemni el capitalisme, pels seus abusos actuals, però també pel seu origen?

Antoni Ferret