Total de visualitzacions de pàgina:

dissabte, 21 d’abril del 2018

Aportacions catalanes a la societat i la cultura universals, 1



La lluita dels pagesos per la llibertat


Durant els segles XI-XV, una quarta part dels pagesos catalans, sobretot de les comarques gironines (es calcula que unes 20.000 famílies, d'una població total catalana d'unes 100.000), van patir la «servitud feudal». La servitud feudal era la corrupció del feudalisme. El feudalisme ja era, en si, un règim de submissió dels pagesos a uns privilegiats (nobles, però també eclesiàstics). Però aquest règim també tenia les seves regles i, en certa manera, els seus drets de cadascú. La servitud significa la imposició d'abusos diversos, més enllà de les regles del sistema. I a Catalunya, de la servitud feudal, se'n diu «la remença». La remença era la condició jurídica del pagès que no podia anar-se'n de la terra que cultivava (suposant que volgués marxar a una ciutat, per treballar de menestral, o de comerciant, o que volgués emigrar a una altra comarca). Li calia el permís del propietari o «senyor», i el pagament d'una quantitat variable, però generalment alta i difícil.

Però hi havia més: diverses condicions econòmiques, anomenades «mals usos», que es van anar imposant amb el temps. Com a exemples: si el pagès moria sense haver fet testament, com que el senyor entenia que el «podia» perjudicar, havia de pagar-li (la viuda o l'hereu) una quantitat (intestia); igualment si moria sense tenir fills (eixorquia); si vivia en una casa (el mas) que era del senyor, si se li cremava, a sobre de quedar-se sense casa, havia de pagar al senyor el preu de la casa (àrsina). Però hi havia altres coses que no tenien el mateix nom de mals usos, però també pesaven: el pagès havia de treballar de franc unes jornades en les terres que el senyor menava directament; la dona del pagès que estigués criant havia de criar de franc la criatura del senyor;  quan moria el pagès, el senyor es quedava la flassada principal que tinguessin a la casa; i encara hi havia els «regals» que se li havien de fer, de vegades segons les festes: un pernil, un pollastre, etc. (Tot això només són exemples.)

Els remences catalans van anar aguantant la situació durant uns 300 anys, però cap al final del segle XIV (1380, més o menys), amb motiu d'una crisi que va fer encara més difícil la vida a tothom, van començar a rebel·lar-se. Hi ha una frase, en un document de l'època, que diu: «El temps de la servitud és ja passat». I la reina Maria, esposa del rei Martí l'Humà, deia que la remença era «màcula de la pàtria» i «infàmia de la nació catalana». Però els amos de la terra no en volien saber res.

La lluita, de diverses generacions, va durar uns cent anys (1380-1486). Va tenir diverses fases i formes: reivindicacions, amenaces, actes violents (com crema de collites), èpoques de relaxament, èpoques de represa. Al voltant de 1450 es va prendre l'opció més important: un plet jurídic en tota forma; però el plet l'havia de resoldre el rei (Alfons el Magnànim). I aquest rei, com sol passar, tenia problemes «més importats». S'ho va estar «pensant» 5 anys, i després va anar donant sentències provisionals, ara a favor dels pagesos, ara en contra... Cap al 1462, els pagesos, desesperats, van adoptar la lluita armada: de cada tres pagesos, un s'incorporava a la guerrilla, i els altres dos es comprometien a treballar-li la terra i a mantenir-li la família. La guerrilla pagesa va durar uns deu anys (1462-1472) dins el marc d'una guerra deguda a altres causes. Van actuar sobretot a les Guilleries, i lluitant a favor del rei, perquè aquest era enemic dels seus enemics. Acabada la guerra amb mitja victòria del rei (Joan II), era d'esperar que el rei els fes justícia, però aquest també tenia coses més importants. Així que al 1484 es van tornar a alçar en armes. Aquesta vegada, derrotats en mig any.

Però ja un nou rei (Ferran el Catòlic), menys irresponsable que els anteriors, va obligar les parts a negociar, i, fruit de la negociació, va ser, el 1486, l'anomenada Sentència de Guadalupe (perquè va ser firmada al monestir de Guadalupe, d'Extremadura, ja que Ferran, casat amb Isabel la Catòlica, de Castella, governava indistintament als dos regnes, i de fet es passava molt més temps a Castella). La sentència deia així:

«Per tant sentenciam, arbitram e declaram que los dits sis mals usos no sien, no s'observen, no hagen lloc, no es puguen demanar, ne exigir dels Pagesos ne de sos descendents, ne dels béns d'ells, ne d'alguns d'ells, ans per la present nostra sentència aquells abolim, extingim, aniquilam, e declaram los dits Pagesos, e sos descendents, perpetualment, éssers lliberts e quitis d'ells, e de cada un d'ells.»

Però aquesta victòria (com totes les victòries que hi ha hagut i que hi haurà) no va ser total. S'hagueren de pagar unes quantitats en concepte de multa, pels fets violents, i en concepte de compensació als senyors pels privilegis perduts. Els pagesos van estar 20 anys pagant unes quotes, fins a completar les sumes imposades. També hi va haver condemnes a mort, però van ser indultades.

Això significava abolir la servitud, o remença, però el feudalisme, en els seus trets propis, continuaria fins al segle XIX. A partir de la sentència, hi va haver una forta millora de la vida pagesa, expressada en ampliacions o reedificacions de molts masos. I aquesta conquesta pagesa catalana era el primer cas a Europa d'abolició de la servitud feudal. Els pagesos d'altres països no ho van aconseguir fins als segles XVIII o XIX.