Total de visualitzacions de pàgina:

divendres, 31 de juliol del 2020

Els lladres contra les persones

S’ha dit, i ho certifico, que la història de la humanitat ha sigut la història d’una lluita de classes. Però jo voldria afegir-hi: ha sigut la història d’una lluita de classes, només contestada en els moments més favorables, perquè ha sigut, fonamentalment, la història del robatori habitual dels lladres contra les persones.

No tots els rics tenen per què haver sigut lladres. Una persona pot tenir una idea, invertir i produir un article, o un servei, que no se li hagi acudit a ningú, i, cobrant un preu just, fer la primera pela. O pot anar a un país  diferent, i ensenyar-hi unes tècniques, un procés curatori, que ningú no conegui, i fer-se ric cobrant preus normals, o pot fer, o bé representar, una pel·lícula que sigui un gran èxit mundial...  Això és una cosa que s’ha de reconèixer i, donat el cas, respectar-la.

Lo més corrent no és res d’això. Pagar sous miserables, cobrar preus excessius, aconseguir de manera furtiva una exclusiva, robar uns plans secrets, aprofitar un càrrec públic per obtenir guanys indeguts, vendre un producte a preu més car, aprofitant una situació d’escassesa, imposar unes condicions difícils a una persona, o a moltes, aprofitant una situació de necessitat, que no s’hi puguin negar... Són múltiples les maneres.

Un poeta, que no recordo, va cantar, en un funeral on vaig assistir, aquesta cançó

D’ençà que món és món,

I mireu si és antic,

Sempre hi ha hagut un pobre,

I al seu damunt, un ric.

Els testimonis d’aquesta constant històrica són pocs, perquè sempre s’ha tendit a amagar la realitat, a fer desaparèixer proves, a no deixar que es divulgués... Però són contundents.

Els profetes d’Israel, de quan Israel era Israel, no abans ni després, són clars i durs:

«Trepitgeu els febles i els preneu la seva part de gra.»

«... abusant del poder que tenen en les seves mans. Si desitgen camps, els roben; si volen cases, les prenen; extorsionen el cap de casa...»

«Els rics d’aquesta ciutat són uns explotadors...»

 Els robatoris dels rics, o dels qui s’estan fent rics, apropiant-se dels béns d’altri, generalment no es produeixen d’una manera habitual i corrent, sinó sobretot en moments de canvi d’una societat, amb motiu d’una arrencada econòmica, d’una guerra, d’un canvi d’època... Quan les circumstàncies «exciten» el desig de robar més. Posaré dos exemples ben eloqüents.

 A Catalunya, segle XI, quan es viu un moment d’enriquiment. En el meu llibre d’història de Catalunya, escric:

«El conjunt de tots aquests factors enriqueix el país, però també té una conseqüència que serà decisiva: desvetlla la cobejança dels nobles i dels castellans [atenció: no vol dir habitants de Castella, sinó senyors de castells militars], cobejança orientada a fer-se seus els nous guanys econòmics (...) i emprenen una política de coacció i de violència envers els pagesos de la demarcació, de cara a apoderar-se dels alous [propietat privada d’un pagès] i a imposar-los càrregues econòmiques. Per aconseguir aquests objectius, recorren fins i tot a la perversió sistemàtica de la justícia, i les confiscacions de béns de les famílies pageses proliferen.»

L’altre exemple, per variar, es dona a l’Anglaterra del segle XVIII. En plena Revolució Agrícola, precursora de la Revolució Industrial. Intents dels pagesos més rics, més emprenedors, d’apoderar-se de més i més terres. No hi ha constància que hi hagués gaires apropiacions de terres d’altres pagesos, però sí, i molt, de les terres comunals (del comú, municipals), on tots els pagesos de la rodalia anaven a pasturar els animals, recollir llenya, caçar conills o perdius... Vegem com ho explica la professora Phyllis Deane («La Primera  Revolución Industrial», pàg 50):

«Hay pruebas de que el consumo de alimentos bajó entre los campesinos pobres en la segunda mitad del siglo XVIII, hasta reducirse a una dieta compuesta básicamente de pan y queso. Porque el sistema de «enclosures» (cercamiento de los campos con vallas) les había arrebatado sus pastos y la tierra donde recogían la leña para cocer sus comidas calientes. Al mismo tiempo, se redujeron sus posibilidades de cazar con trampas o de pescar (…) La carne desapareció virtualmente de la mesa de los campesinos pobres.»

Hi ha maneres i maneres de robar (d’apropiar-se), i n’hi ha que «sembla» que no sigui robar...

Aquella Revolució Agrícola va tenir uns resultats extraordinaris, alimentant molta més gent i arrossegant la Revolució Industrial. Un pot pensar: Què importa que uns quants milers de pagesos haguessin de menjar només pa amb formatge? Però tot va començar malament, robant, i va continuar robant, a tots els obrers de les fàbriques. Aquests treballadors de les primeres dècades, segur que no menjaven gaire més que aquells pagesos.

Sembla clar que els rics, generalment, i salvant excepcions, s’han fet rics, gairebé tots, robant als pobres, robant a la gent normal, robant a les persones. I dir-ho clar no és cap exageració, ni cap demagògia. Ho hauríem de dir sempre, fins que els caigués la cara de vergonya. Si els anomenem «inversors», «emprenedors», «financers» i paraules més avist elogioses, continuaran robant. Si els diem que la seva actuació és «millorable», que «no és prou justa», que «posa en perill l’estabilitat de la societat»,  consideraran que això ja entra dins el joc de les contradiccions normals en una democràcia.

La nostra visió de la vida hauria de ser: els anomenats «pobres» són, quasi sempre, persones empobrides pel robatori sistemàtic dels rics.