Total de visualitzacions de pàgina:

dimecres, 13 de maig del 2020

Un gran dilema actual


Una volta fracassat, més aviat podríem dir boicotejat, el pla de rescat, o ajuda, sanitari europeu, perquè, en comptes d'actuar de manera ràpida en el fort de la crisi sanitària,  es va entretenir en estúpides discussions en els òrgans europeus, ara ja es planteja com una ajuda a llarg termini.

Ara es tractaria d'un fons comunitari per ajudar els serveis sanitaris dels països europeus, per: 1) posar en condicions d'operativitat normal el sector, i 2) preparar tot un pla a llarg termini per «prevenir» la necessitat de qualsevol actuació immediata i eficaç davant la possibilitat, més que probable, d'un rebrot  d'aquest virus o d'un altre, en els terminis de mig any, dos anys, cinc anys...

Per a això, comptem amb una suma de 240.000 milions (tot i que, en principi, eren 500.000, i no se sap, o no se sap gaire, com i per què en un mes s'ha reduït a menys de la meitat).

Aquesta ajuda seria només per a despeses sanitàries, seria en forma de crèdits a tornar en 10 anys, i a Espanya n'hi tocarien 24.000 milions.

Doncs ara, en l'esfera no gaire pública, més aviat reservada en els nuclis governamentals, es planteja el dilema següent:

El Govern d'Espanya pot sol·licitar el préstec europeu, o, alternativament, pot demanar la mateixa quantitat de diners a bancs privats.

Quina és la diferència? El préstec europeu (públic) seria més barat, perquè tindria un índex d'interès molt baix, però s'hauria de sotmetre a un control sobre l'ús dels diners. No pas un control típic, de visites d'inspectors, sinó una cosa més dissimulada... Es tractaria que cada Govern estatal exposés a la UE un projecte de despeses concretes per a cada tram d'ajuda que rebés (se'n rebrien partides progressives), i, a posteriori, hagués de justificar documentalment les despeses realitzades.

En canvi, amb crèdits bancaris privats, costaria prop de 2.000 milions més d'interessos, però no hi hauria cap mena de control de ningú.

Per entendre la qüestió cal saber que: 1) els països del nord d'Europa són més rics, i aquest avantatge l'han aconseguit en part (una part) explotant els països del sud, de maneres indirectes, sobretot a través del comerç. Però, simultàniament, 2) en el nord d'Europa hi ha hagut sempre un sentiment difús en el sentit de considerar que els governs del sud d'Europa no eren massa fiables, sobretot en la manera de gastar els diners. Per això (sense que es digui mai una cosa així), si ajuden, volen controlar l'ús d'aquesta ajuda.

Doncs el Govern d'Espanya hauria de decidir entre: 1) més barat, però amb control, o 2) més car però més lliure.

I tot això... que ningú es confongui, eh: és només la primera ajuda: la sanitària.

L'ajuda econòmica, a les empreses i per a inversions públiques en nous camps d'activitat, per rellançar l'economia després del desastre... Això és una altra cosa, diferent. Es parla d'uns 2 bilions d'euros, però tot encara està per començar... Tot i que es necessitaria de manera ràpida des del primer dia que totes les empreses obrissin i comencessin a treballar.